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Inhalt:
Museum Raum 06

Berlinde de Bruyckere: Jelle Luipaard, 2004

Die Themen und Motive, mit denen sich die flämische Künstlerin Berlinde de Bruyckere beschäftigt, verhandeln die Grundfragen der menschlichen Existenz: Leiden, Einsamkeit, Schmerz, Tod, Erinnerung und Erlösung. Sie greift dabei auf religiöse und mythologische Erzählungen zurück und bedient sich bjüngeren Gegenwart vor allem Pier Paolo Pasolini – sind inspirierende Künstler, mit der sich die Tochter eines Fleischers immer wieder auseinandergesetzt hat. Ihre Skulpturen entstehen parallel zu begleitenden Aquarellstudien und Zeichnungen. Hier ist eine Auseinandersetzung mit der Figur des gekreuzigten Schächers einer Kreuzigungsszene von Lucas Cranach zu sehen. Zur Entstehungszeit dieser Skulptur brachten die Nachrichten jedoch auch Bilder von verkohlten Körpern, die auf Brückenträgern hingen. Kriegsopfer im Irak. “In all those years between the crucifixion scene and those pictures, absolutely nothing has changed, not a bit. The horrordoes not stop.“ De Bruyckere schafft lebensgroße Darstellungen von schrecklich verformten Menschenleibern, die fast lebensecht wirken, obwohl sie kaum Gesichtszüge tragen und trotz ihrer Deformierungen keine Narben oder Wunden zu erkennen sind. Die kreatürlichen Leiber sind geschunden, verzerrt, bleich und blass – und entwickeln trotzdem eine Trost spendende Wirkung. Die Künstlerin evoziert in ihren schockierenden wie berührenden Arbeiten einen geistigen Zusammenhang zwischen Leiden und Erlösung.

Jelle Luipaard, 2004, Wachs, Eisen, Epoxy und Holz, 174x36x64 cm, Wax, iron, epoxy and wood, 174x36x64 cm, Courtesy of Hauser & Wirth Zürich, Ausstellungsansicht: Prometheus! (2010) | Berlinde de Bruyckere

Berlinde de Bruyckere

geboren 1964 in Gent, Belgien, lebt und arbeitet in Gent. In ihren Skulpturen, Installationen und Zeichnungen thematisiert die Künstlerin die Verletzlichkeit von Mensch und Natur, das menschliche Bedürfnis nach Schutz und Wärme, nach Liebe und Verständnis aber auch die oft brutale Realität, die durch Aggression und Gewalt, Schmerz und Angst beherrscht wird. Die geortete inhärente Ambivalenz visualisiert sie in ihrer biomorphen Figurensprache und mittels realistisch wirkender Materialienästhetik. Ihre Arbeiten wurden u.a. bei der 50. und 55. Biennale von Venedig, 4. Berlin Biennale, Kunsthaus Bregenz, Kunsthaus Graz, Australian Centre for Contemporary Arts Melbourne, sowie bei der 3. Biennale von Moskau und der 8. Gwangju Biennale in Korea ausgestellt. Im KULTUM wurde de Bruyckere in den Ausstellungen „Prometheus!“ (2010) und “Glaube Liebe Hoffnung” (2018) gezeigt.  

born in Gent, Belgium, in 1964; lives and works in Gent. In her sculptures, installations, and drawings, the artist thematizes the vulnerability of humankind and nature, the human need for protection and warmth, love and understanding but also the often brutal reality, which is dominated by aggression and violence, pain and fear. She visualizes the located inherent ambivalence in her biomorphic figural language and by means of an apparently realistic esthetics of materials. Her works were shown i.a. at the 50th and 55th Venice Biennale, 4th Berlin Biennale, at the Kunsthaus Bregenz, Kunsthaus Graz, the Australian Centre for Contemporary Arts, Melbourne, as well as at the 3rd Moscow Biennale and the 8th Gwangju Biennale, South Korea. Bruyckere’s works were shown in the KULTUM in the exhibition “Prome-theus!“ (2010).  

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Berlinde de Bruyckere: Jelle Luipaard, 2004

The themes and motifs of the Flemish artist Berlinde de Bruyckere negotiate fundamental issues of human existence: suffering, solitude, pain, death, death, memory and redemption. Thereby, she resorts to religious and mythological narratives and makes use of well-known representations of art history as a starting point. Her work “Jelle Luipaard“ shows an emaciated and deformed human body that is hanging from an iron fixture on the wall like a piece of meat. It reminds of the crucified. Hans Holbein, Lucas Cranach, and Jan van Eyck in particular—and Pier Paolo Pasolini in the more recent past—are inspiring artists with whom the daughter of a butcher dealt with time and again. She creates her sculptures in parallel to accompanying water color studies and sketches; here, she deals with the figure of the robber crucified with Jesus in a crucifixion scene by Lucas Cranach. But at the time this sculpture was created, there were also pictures of charred corpses hanging on bridge girders—victims of the war in Iraq. “In all those years between the crucifixion scene and those pictures, absolutely nothing has changed, not a bit. The horror does not stop.“ De Bruyckere creates life-size representations of atrociously deformed human bodies that appear almost true-to-life although they have hardly any facial features and no scars and wounds despite their deformation. The natural bodies are ill-treated, distorted, and pale—nevertheless, they have a comforting effect. In her equally shocking and touching works, the artist evokes a spiritual context between suffering and redemption.

Text aus | Text from: Johannes Rauchenberger: Gott hat kein Museum. Religion in der Kunst des beginnenden XXI. Jahrhunderts. | No Museum Has God. Religion in Art in the Early 21st Century. (IKON. Bild+Theologie, hg. von | ed. by Alex Stock und Reinhard Hoeps), Verlag Ferdinand Schoeningh, Paderborn 2015, S. | p. 646-647.


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