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Inhalt:
Museum: Raum 03

Zlatko Kopljar: K9, 2003

Man sieht nur ein Flimmern: Die erste Version von „K9“, erstmals im „The Kitchen“ in New York gezeigt, ist durch und durch ikonoklastisch. Es ist nichts zu sehen, außer ein flimmerndes Bild, das aber offensichtlich einem bestimmten Muster folgt. In Wirklichkeit sind all jene zuvor genannten Orte, vor denen Kopljar niederkniete, als Video zu sehen, die später „K9 – compassion“ lauten. In dieser ersten Version ist allerdings das eigene Ich des Künstlers noch verstärkt zur Oberfläche des ikonoklastischen Vorgangs geworden. Es ist nämlich sein eigenes Blut, das zum Maßstab der Bildzerstörung wird. Das Bildrauschen im gezeigten Video wurde erzeugt, indem nach dem Muster, das aus der DNA des Blutes des Künstlers entstanden ist, das sichtbare Video der Performance Pixel für Pixel verschoben wurde. Dieses Verfahren steigert noch einmal die existentialistische Brechung, die sich mit dem Anspruch dieser Geste verbindet. Blut ist das Mittel der „Bildzerstörung“ in „K9“. Diesem Ikonoklasmus folgt die Sichtbarkeit der realen Performance der zweiten Ausgabe von „K9“, die den Zusatz: „Compassion“ erhielt. Wer freilich mit wem Mitleid hat, bleibt dem Betrachter überlassen. Das Video des kontrollierten Bildflimmerns lässt eine pathetisch klingende italienische Stimme ertönen. Diese ist der Schlusseinstellung von Andrej Tarkowskijs „Nostalghia“ (1983) entnommen. Sie steigert das existenzialistische Pathos zum apokalyptischen Weltendra ma. In der Predigt des „Verrückten“ Domenico auf dem römischen Kapitol werden die Irrwege der modernen Zivilisation angeprangert, bevor sich der Prediger auf dem Reiterstandbild Marc Aurels mit Benzin übergießt und im Wegrennen schließlich verbrennt: „Es ist Zeit, dass wir uns wieder die Hände reichen, die Gesunden und die so genannten Verrückten ... Das wahre Übel unserer Zeit ist das Fehlen großer Lehrer ... Wir müssen wieder den Stimmen lauschen, die nutzlos erscheinen ... Kehre zurück zu jenem Punkt, wo du die falsche Richtung eingeschlagen hast.“

Video >>

The projection is followed by the monologue from the film “Nostalgia” (1983) by Andrei Tarkovskij, featuring Erland Josephson:
What ancestor speaks in me? I can’t live simultaneously in my head and in my body. That’s why I can’t be just one person. I can feel myself countless things at once. There are no great masters left. That’s the real evil of our time. The heart’s path is covered in shadow. We must listen to the voices that seem useless. In brains full of long sewage pipes of school wall, tarmac and welfare papers the buzzing of insects must enter. We must fill the eyes and ears of all of us with things that are the beginning of a great dream. Someone must shout that we’ll build the pyramids. It doesn’t matter if we don’t! We must fuel that wish and stretch the corners of the soul like an endless sheet. If you want the world to go forward we must hold hands. We must mix the so-called healthy with the so-called sick. You healthy ones! What does your health mean? The eyes of all mankind are looking at the pit into which we are plunging. Freedom is useless if you don’t have the courage to look us in the eye to eat, drink and sleep with us! It’s the so-called healthy who have brought the world to the verge of ruin. Man, listen! In you, water, fire and then ashes. And the bones in the ashes. The bones and the ashes! Where am I when I’m not in reality or in my imagination? Here’s my new pact: it must be sunny at night and snowy in August Great things end small things endure. Society must become united again instead of so disjointed. Just look at nature and you’ll see that life is simple. We must go back to where we were to the point where you took the wrong turn. We must go back to the main foundations of life without dirtying the water. What kind of world is this if a madman tells you, you must be ashamed of yourselves! O mother! The air is that light thing that moves around your head and becomes clearer when you laugh.
Oh, mother, oh, mother! The air is that light thing circling around your head, becoming clearer when you laugh.”
K9, 2003 Performance, miniDV video, 5’36’’ Voice from: Andrej Tarkowskij, Nostalghia (1983) Courtesy of the artist From the exhibitions: Gestures of Infinity (2007) and MITLEID | compassion (2012) | Zlatko Kopljar

Zlatko Kopljar

geboren 1962 in Zenica (YU), lebt und arbeitet in Zagreb. Kopljar studierte Malerei in Zagreb sowie Venedig. Seine auf Performances beruhenden Arbeiten, die er „K´s“ nennt, waren u.a. in Zagreb, Split, Rijeka, Varazdin, Graz, Berlin, New York, São Paulo, Warschau und New Delhi zu sehen. Im Museum Moderner Kunst in Zagreb wurde er in einer großen Perspektive 2019/2020 gezeigt. Im KULTUM wurde Kopljar in den Ausstellungen „GESTURES OF INFINITY. Religion und Emotion in einer globalisierten Welt“ (2007), „Zlatko Kopljar. LIGHT TOWER“ (steirischer herbst 2009), „reliqte, reloaded: Zum Erbe christlicher Bildwelten heute” (2015/16), „VULGATA. 77 Zugriffe auf die Bibel“ (2017), „MITLEID | compassion” (2012), „Glaube Liebe Hoffnung“ (2018), „Last & Inspiration: 800 Jahre Diözese Graz-Seckau“ (2018), „Rettet Schönheit die Welt? Die Sammlungen des Stifts Admont und der Diözese Graz-Seckau“ (2018) gezeigt. Kopljar schenkt 2024 sein gesamtes künstlerisches Werk dem KULTUMUSEUM Graz.

born in Zenica, Croatia, in 1962; lives and works in Zagreb, Croatia. Kopljar studied Painting in Zagreb and Venice. His works based on performances, which he calls “K´s”, where shown i.a. in Berlin, New York, São Paulo, Warsaw, and New Delhi. He received the Foundation Award of “Stiftung Bibel und Kultur“ of the Kunstmuseum Bonn, Germany, in 2011.Kopljar’s works were shown in the KULTUM in the exhibitions “GESTURES OF INFINITY. Religion und Emotion in einer globalisierten Welt“ (2007), “Zlatko Kopljar. LIGHT TOWER“ (steirischer herbst 2009) and “MITLEID | compassion” (2012).  
 

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Zlatko Kopljar: K9, 2003

We only see a flickering screen: The first version of “K9”, which was shown for the first time at “The Kitchen”, NYC, is iconoclastic to the core. There is nothing to be seen but a flickering image which obviously follows a specific pattern. In actual fact, all the places mentioned above where Kopljar was kneeling are shown in the video, which is titled “K9 – compassion“ subsequently. In this first version however, the artist’s own self became in a greater measure the surface of the iconoclastic process—because it is his own blood which becomes the model of image destruction. The image noise in the presented video was created by shifting the video visible in the performance pixel by pixel following the DNA pattern of the artist’s blood. This process intensifies the existential refraction linked to this gesture’s claim once again. Blood is the instrument of “image destruction” in “K9”. This iconoclasm is followed by the visibility of the real performance of the second editions of “K9” with the additional “compassion”. Of course, who feels compassion for whom, is up to the viewer.

On the soundtrack, this video of controlled image flickering offers a solemn sounding Italian voice. It has been taken from the final take of Andrej Tarkowskij’s movie Nostalghia (1983). It raises the existentialist pathos to the level of apocalyptic drama of the world. In the sermon of the “madman” Domenico on the Capitol in Rome the aberrations of modern civilization are decried before the preacher douses himself with gasoline on the equestrian statue of Marcus Aurelius and finally burns himself while running away: “It is time that we join hands again, the sane and the so called insane... The true evil of our time is the lack of great teachers ... We must listen to the voices again that appear useless... Return to the point where we took the wrong direction.”

Text aus | Text from: Johannes Rauchenberger: Gott hat kein Museum. Religion in der Kunst des beginnenden XXI. Jahrhunderts. | No Museum Has God. Religion in Art in the Early 21st Century. (IKON. Bild+Theologie, hg. von | ed. by Alex Stock und Reinhard Hoeps), Verlag Ferdinand Schoeningh, Paderborn 2015, S. | p. 416-417


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