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Inhalt:
Museum Raum 02

Marianne Maderna: Radical Busts: MARIA MAGDALENA, 2015/17

MARY MAGDALENE

The only thing that seems important
that YOU washed HIS feet
with your hair YOU dried them

that tormented THEIR history

the female—the beautiful poor sinner humiliated
make sure she never rises up again just washing and washing

Radical Busts: MARIA MAGDALENA, 2015/17, Radical Busts: Mary Magdalene, 2015/17, 194x40x40 cm, KULTUMdepot Graz, aus: VULGATA. 77 Zugriffe auf die Bibel (2017) | Marianne Maderna

Marianne Maderna

geboren 1944 in Wien, Österreich, lebt und arbeitet in Wien und Niederösterreich. Die Installationskünstlerin besuchte die grafische Lehr- und Versuchsanstalt Wien und studierte an der Akademie der Bildenden Künste in Wien. Die Auseinander-setzung mit dem Menschen und die Visualisierung seiner Emotionen, sowie die analytische Beobachtung von Bewegungsabläufen und Körperpositionen, sind zentrale Aspekte der Künstlerin. Sie wurde 1996 mit dem Preis der Stadt Wien für Bildende Kunst und für Skulptur und 1991 mit dem Würdigungspreis des Landes Niederösterreich für Bildende Kunst ausgezeichnet. Ihre Arbeiten wurden u.a. in der Secession Wien, Erste Allgemeine Generali Foundation, Skulpturensammlung Wien, Lentos Linz und Museum Liaunig ausgestellt. Im KULTUM wurde Maderna  in den Ausstellungen „Prome-theus!“ (2010), „IRREALIGIOUS! Parallelwelt Religion in der Kunst“ (2011/12), „reliqte, reloaded: Zum Erbe christlicher Bildwelten heute” (2015/16) und „VULGATA. 77 Zugriffe auf die Bibel“ (2017) gezeigt. 

born in Vienna in 1944; lives and works in Vienna and Lower Austria. The installation artist attended the Austrian Federal Education and Research Institute for Graphics, Vienna, and studied at the Academy of Fine Arts Vienna. Dealing with people and visualizing their emotions as well as the analytical observation of motion sequences and body positions are central aspect for the artist. She received the Award for Visual Art and Sculpture of the City of Vienna (1996) and the Award of Merit for Visual Art of the Provincial Government of Lower Austria (1991). Her works were exhibited i.a. in the Vienna Secession, at the Erste Allgemeine Generali Foundation, in the Skulpturensammlung Wien, Vienna, at the Lentos, Linz, and in the Museum Liaunig, Neuhaus, Austria. Maderna’s works were shown in the KULTUM in the exhibitions “Prometheus!“ (2010) and “IRREALIGIOUS! Parallelwelt Religion in der Kunst“ (2011/12) 

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Marianne Maderna: Radical Busts: Mary Magdalene, 2015/17

what desire—She covers HER hair with a cloth
nothing of HER to be seen
covering—uncovering
if she does not rise again—she belongs to me
incapacitated still washing it will never be dry—only for me
man's fantasy of the Gospel– AND:

change—change—changed
St. John instead of HER?—BUT:
in the Gnostic Qumran scrolls—SHE was there
THEY deleted HER
SHE was the female evangelist
changed on paper into male—BUT:

YOU—dearest of followers:
intelligent—knowing
a seeress—a saviouress—a healer
a woman of and with language
came from elsewhere
a heathen THEY said

St. Peter—scabby—Iascivious—old misogynist
hardly glorious as usually depicted said:
women are not worthy of life
wanted to separate YOU from Jesus
was not so glorious
same as it always was

on the last day—only YOU and the mother
remained
Those dearest to HIM

YOU were so alive speaking in the Mary
Magdalene Gospel
of the triumph of the soul over the forces of
might:

… I was bound although I had never bound ...
… my desire had stopped and the ignorance was defeated …

Marianne Maderna

Text aus | Text from:  Johannes Rauchenberger, VULGATA 77. Zugriffe auf die Bibel | Hits on the Bible. (IKON. Bild+Theologie, hg. von | ed. by Alex Stock und Reinhard Hoeps), Verlag Ferdinand Schoeningh, Paderborn 2015, S. | p. 286-287.

 


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