
Reach.Touch. ist ein Konzert, das sich mit Körperlichkeit, Bewegung und Spannung beschäftigt. Ein musikalisches Programm, das Verbindungen herstellt – zwischen der Innen- und Außenwelt von Musik, den Musiker:innen und Zuhörenden.
Die Klänge berühren das Publikum und schlagen eine Brücke zu ihm. Es ist, als würden sie sich mit dem Gestus der Artikulation zu den Zuhörer:innen lehnen und ihnen einladend die Hand ausstrecken.
Verstärkung dient hier nicht nur dazu, Verborgenes zu Tage zu bringen, sondern Innigkeit zu erzeugen, die umso klarer wird, je näher man ihrer Quelle kommt. Hier wird musikalische Dynamik nicht zum Mittel der Intensität. Sie hilft, die Kraft der Gesten voll auszukosten.
Doch Nähe verlangt auch den Hörenden ab, sich in den Klang zu lehnen, zu unterscheiden, was sie berührt und was bloß versucht in Kontakt zu treten.
-------------------------------
Text zum Konzert von Leonardo Matteucci, Komponist.
Reach.Touch. is a concert project whose themes focus on hidden bodily mechanics: movements that bend, compress, and collapse.
There are moments when the internal tensions of our bodies surface, manifesting directly through sound—unfiltered impulses tracing the most direct path from interior to exterior, emerging precisely where musical articulation first takes shape.
This visceral intimacy—where touching implies reaching outward—has always represented, to me, an attempt at contact, at correspondence, or at least an affection driven by an urgent need to reach, a commitment to both the musicians' physical gestures and the internal bodily responses of the audience.
In this context—where musical articulation mirrors a physical gesture reaching outward, straining against its own sonic projection—amplification serves not only as a means to render perceptible what lingers unheard, what merely skims the skin, but also as a medium to empower intimacy. This intimacy communicates most clearly as one draws closer and closer to its source, until it touches the skin.
Dynamics, therefore, become less about physical intensity and more about unveiling the potency of gesture at its fullest—amplified to clarity without distortion or strain.
Intimacy demands proximity: listeners must lean in to discern between what is here and what is almost here, between what is touching and what is only attempting to reach. In this delicate space, what is fully present gradually meets what merely shimmers at the edge of perception—where neighboring domains touch without merging.
– Leonardo Matteucci
Irati Goñi Leoz, Violoncello
Maria Iaiza, Klavier
Aleksandra Kornowicz, Violine
Miho Sakuma, Flöte