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Inhalt:
Museum Raum 04

Mark Wallinger: Upside Down and Back to Front, the Spirit Meets the Optic in Illusion, 1997

Den britischen Künstler Mark Wallinger interessieren an der Religion die Grenzen und die Widersprüche von Erkenntnis: In dieser Versuchsanordnung wird das Etikett einer mit Wasser gefüllten, auf einem Spiegel stehenden Flasche erst im Spiegelbild lesbar: „SPIRIT“. Die Doppeldeutung spielt nicht nur auf das vor allem im Johannesevangelium beschriebene Paar von Wasser und Geist an, sondern auch auf die Transformation von Wasser in Geist. Im Spiegel wird das „Wasser“ der Flasche als „Geist“ deklariert. Erst auf dem Spiegel, beim Gelesen- und Gesehenwerden, schließt sich der Kreis. Aus Wasser wird Geist, wird Kunst. Hinunter und herauf, der Geist trifft das Gesehene in der Illusion. Widersprüche sind für den Glauben kein Hindernis: Die Realität ist nicht das, was wir sehen. Die Illusion ist in der Sinnkonstruktion eine konstruktive Partnerin.

Mark Wallinger

geboren 1959 in Chigwell, Großbritannien, lebt und arbeitet in London. Der Bildhauer absolvierte in London sein Kunststudium an der Chelsea School of Art und dem Goldsmiths College. Der Vertreter der „Young British Artists“ wurde 2007 mit dem Turner-Prize ausgezeichnet. Seine Arbeiten waren u.a. in Berlin, London, Wien, Bremen, Frankfurt, München, Köln, Chicago, New York sowie auf der 49. Biennale von Venedig ausgestellt. Im KULTUM wurde Wallinger in der Ausstellung „Mark Wallinger: SEEING THINGS“ (2002) gezeigt. 

born in Chigwell, UK, in 1959; lives and works in London. The London-based sculptor graduated at the Chelsea School of Art, London, and the Goldsmiths College, London. The representative of the “Young British Artists“ was awarded the Turner Prize in 2007. His works were exhibited i.a. in Berlin, London, Vienna, Bremen, Frankfurt, Munich, Cologne, Chicago, New York and Venice as well as at the 49th Venice Biennale. Wallinger’s works were shown in the KULTUM in the exhibition “Mark Wallinger: SEEING THINGS“ (2002). 
 
 

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Mark Wallinger: Upside Down and Back to Front, the Spirit Meets the Optic in Illusion, 1997

What the British artist Mark Wallinger is interested in in religion are the limits and the contradictions of knowledge: In this experimental setup, the label of a bottle filled with water standing on a mirror can only be read in its mirror image: “SPIRIT“. The dittology does not only allude to the pair of water and spirit, which is above all illustrated in John’s Gospel, but also to the transformation of water in the spirit. In the mirror the “water” of the bottle is declared “spirit”. Only in the mirror, when being read and seen, this comes full circle. Water turns into spirit, into art. Upside down and back to front, the spirit meets the optic in illusion. Contradictions are no obstacles for belief: Reality is not what we see. Illusion is a constructive partner in the construction of meaning.

Text aus | Text from: Johannes Rauchenberger: Gott hat kein Museum. Religion in der Kunst des beginnenden XXI. Jahrhunderts. | No Museum Has God. Religion in Art in the Early 21st Century. (IKON. Bild+Theologie, hg. von | ed. by Alex Stock und Reinhard Hoeps), Verlag Ferdinand Schoeningh, Paderborn 2015, S. | p. 486.


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